티스토리 뷰

관계대명사 that 용법에 대해 알아보자.



관계대명사 that


Teaching Point 1 : that의 일반 용법
that은 선행사에 관계없이 폭넓게 쓸 수 있는 관계대명사로서 who, whom이나 which 대신으로 사용될 수 있다. 주격과 목적격이 같은 형태이며 소유격은 없다.

  • This is the boy who came here yesterday. (이 아이가 어제 여기에 온 그 소년이다.)
    = This is the boy that came here yesterday.
  • He is the boy whom I met yesterday. (그는 내가 어제 만난 소년이다.)
    = He is the boy that I met yesterday.
  • I have a book which is very interesting. (나는 아주 재미있는 책을 한 권 가지고 있다.)
    = I have a book that is very interesting.
  • This is the book which I read yesterday. (이것은 내가 어제 읽은 책이다.)
    = This is the book that I read yesterday.
  • This is the house which she lives in. (이곳은 그녀가 살고 있는 집이다.)
    = This is the house that she lives in.

보충 학습 : 관계대명사 that이 전치사의 목적어인 경우에는 전치사를 that 앞에 놓을 수 없다.

  • This is the house that she lives in. (이곳은 그녀가 살고 있는 집이다.)
    cf. This is the house in that she lives. (×)
  • You are the very man that I have looked for. (당신은 내가 찾던 바로 그 사람이다.)
    cf. You are the very man for that I have looked. (×)

Teaching Point 2 : that의 특별용법
선행사가 다음과 같은 경우에는 관계대명사 that을 쓰는 것이 원칙이다.

(1) 사람과 동물 두 가지가 선행사인 경우:

  • Look at the boy and his dog that are coming this way. (이쪽으로 오고 있는 소년과 그의 개를 보세요.)
  • This is a picture of a man and a horse that are crossing the river. (이것은 강을 건너고 있는 남자와 말의 그림이다.)

(2) all, every, some, any, no 등이 선행사인 경우:

  • All that glitters is not gold. (반짝이는 것이라고 모두 금은 아니다.)
  • He spent all the money that he has. (그는 그가 가진 돈을 모두 썼다.)
  • Is there anyone that can speak English? (영어를 할 줄 아는 사람이 있습니까?)
  • He didn’t say anything that we wanted to know. (그는 우리가 알고 싶어했던 것을 아무 것도 말해주지 않았다.)
  • Every boy and girl that I know likes ice cream. (내가 아는 모든 소년 소녀는 아이스크림을 좋아한다.)

(3) the only, the very, the same 등이 선행사에 포함되어 있는 경우:

  • This is the only English book that he has. (이것이 그가 가지고 있는 유일한 영어 책이다.)
  • Man is the only animal that can speak. (인간은 말을 할 수 있는 유일한 동물이다.)
  • He is the very man that I have wanted to employ. (그는 내가 채용하고 싶어했던 바로 그 사람이다.)
  • That’s the very thing that I have been looking for. (저것은 내가 찾고 있던 바로 그것이다.)
  • This is the same watch that I lost yesterday. (이것은 내가 어제 잃어버렸던 것과 똑같은 시계이다.)

    참고 : 일반적으로 the same ~ that ...은 동일한 것을 나타내고, the same ~ as ...는 같은 종류의 것을 나타낸다.

    • This is the same watch that I lost. (이것은 내가 어제 잃어버렸던 것과 똑같은 시계이다.)
      < 어제 잃어버린 바로 그 시계 >
    • This is the same watch as I lost. (이것은 내가 어제 잃어버렸던 것과 같은 시계이다.)
      < 내가 잃어버린 것과 같은 종류의 시계 >

(4) 선행사가 형용사의 최상급이나 서수로 수식을 받는 경우:

  • The first thing that you must do is to pass the exam. (당신이 해야 할 첫 번째 일은 시험에 합격하는 것이다.)
  • John was the first person that arrived here. (존이 이곳에 제일 먼저 도착한 사람이었다.)
  • This is the tallest building that I have ever seen. (이것은 내가 본 것 중 가장 높은 건물이다.)
  • He is the greatest actor that has ever lived. (그는 지금까지 생존했던 가장 위대한 배우이다.)

(5) 의문사 who가 선행사일 경우:

  • Who that has common sense can believe such a thing? (상식을 가진 사람이라면 누가 그런 것을 믿겠는가?)
  • Who that knows him will believe him? (그를 아는 사람이라면 누가 그를 믿을 것인가?)

참고 : that의 여러 가지 용법

1) 지시대명사 : That is my bag. (저것은 나의 가방이다.)
2) 지시 형용사 : That bag is mine.
(저 가방은 나의 것이다.)
3) 접속사 : I think that it is my bag.
(나는 그것이 나의 가방이라고 생각한다.)
4) 관계대명사 : This is the bag that I bought yesterday. (이것은 내가 어제 산 가방이다.)

공지사항
최근에 올라온 글
최근에 달린 댓글
Total
Today
Yesterday
링크
TAG
more
«   2024/07   »
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
글 보관함